رئیس گلوله انتقال بهداشت فلسطین نوجوان

رئیس: گلوله انتقال بهداشت فلسطین نوجوان صهیونیست بین الملل فلسطین

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اجتماعی این آمار، تکان‌دهنده است!

می‌گویند پاییز امسال رکورد زده آن هم رکوردی ۶۷ ساله؛ رکورد کمترین بارندگی ثبت شده است طی ۷ دهه گذشته. بارندگی‌های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۵۶ درصد

این آمار، تکان‌دهنده است!

این آمار، تکان دهنده است!

عبارات مهم : منابع

می گویند پاییز امسال رکورد زده آن هم رکوردی ۶۷ ساله؛ رکورد کمترین بارندگی ثبت شده است طی ۷ دهه گذشته. بارندگی های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۵۶ درصد کم کردن داشته هست. امیدمان به پاییز بود که اگر کاری جهت سفره های زیرزمینی نکرد، دست کم کمی زمین زیر پایمان و اندکی از حجم سدهای تشنه تهی را سیراب کند که این امید هم بر باد رفت.

به گزارش ایران؛ اگر به جدول آماری سال های گذشته نگاهی بیندازیم، حتما عرق سردی بر تنمان خواهد نشست. ارتفاع کل بارندگی در پاییز سال ۹۴ چیزی نزدیک به ۸۹ میلیمتر است و در سال آبی ۹۶-۹۵ حدود ۴۰ که حالا به ۲۹ میلیمتر رسیده . بررسی ۶ حوضه آبریز مهم کشور نشان می دهد جز حوضه «قره قوم» در شمال شرق که نسبت به مدت مشابهش ۳ درصد زیاد کردن بارندگی داشته ، بقیه حوضه ها کم کردن ۲۰ تا ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده اند.

این آمار، تکان‌دهنده است!

به عنوان مثال، در حوضه دریای خزر که استان های گیلان و مازندران و گلستان و بخشی از نواحی شمالی استان های آذربایجان شرقی و غربی را در بر می گیرد، ارتفاع بارش های پاییز امسال ۱۱۵ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۰ درصد کم کردن را نشان می دهد و در مقایسه با ۵۰ سال گذشته با ۱۵ درصد افت روبه روست.

در حوضه خلیج فارس و دریای عمان که استان های کردستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در دل خود جای داده هست، ارتفاع بارش ها از ۵۰ به ۳۸ میلیمتر کم کردن یافته و این یعنی تنزل ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۶۱ درصدی در مقایسه با ۵۰ سال پیش.

می‌گویند پاییز امسال رکورد زده آن هم رکوردی ۶۷ ساله؛ رکورد کمترین بارندگی ثبت شده است طی ۷ دهه گذشته. بارندگی‌های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۵۶ درصد

اما اوضاع در حوضه فلات مرکزی که استان های تهران، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، یزد، خراسان های شمالی و رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان را دربرمی گیرد، وخیم تر از سایر حوضه های آبریز هست. ارتفاع بارش ها در این نواحی فقط ۸ میلیمتر بوده و در مقایسه با سال آبی گذشته ۵۵ و نسبت به ۵۰ سال گذشته ۷۷ درصد کم کردن بارندگی را نشان می دهد.

بررسی میزان بارندگی ها به خصوص در پاییز که بنا به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای باید پر بارش باشد، آنقدر ناامیدکننده است که حتی در خوشبینانه ترین حالت اگر نیمی از روزهای زمستان هم یکریز ببارد، نمی تواند کم بارشی های چند ماهه گذشته را جبران کند.

بر اساس نظر کارشناسان مرکز خشکسالی کشور و اسناد قدیمی، خشکسالی که در کشورمان از قرن ها پیش و در مناطق متفاوت به خاص شرق کشور شروع شده است است ۴ مرحله دارد؛ خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی، خشکسالی منابع آب و در نهایت خشکسالی اقتصادی و اجتماعی. آنها می گویند خشکسالی کشور عزیزمان ایران از مرحله منابع عبور کرده و در حال حاضر تأثیر آن در اقتصاد و اجتماع قابل رصد است.

این آمار، تکان‌دهنده است!

بحران آب در مرحله فعلی که بیش از ۳۰ سال است با آن دست و پنجه نرم می کنیم، مردم بعضی از مناطق کشور را مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ کرده و آسیب های زیادی حول این کوچ اضطراری به بار آورده است.

طالب حیدری، مدیر اداره هواشناسی کردستان می گوید: «پاییز امسال ما را ناامید کرد. بارندگی در شرق کشور عزیزمان ایران بسیار دلواپس کننده بود و حتی مناطقی را داریم که هیچ بارشی نداشته. در ۱۲ -۱۰ سال گذشته بارندگی جز یکی دو سال که مطلوب بود روال نزولی به خود گرفته و در این زمینه صاحب نظران فرضیه های مختلفی ارائه کرده اند. بعضی تئوری عوض کردن اقلیم را به میان می کشند و عده ای زیاد کردن انتشار گاز دی اکسید کربن را علت کم کردن بارش ها عنوان می کنند. به نظرم نمی شود به این راحتی به این سؤال پاسخ داد و گفت که واقعا شاهد عوض کردن اقلیم هستیم. البته گاهی شاهد قهر محیط زیست و رفتارهای غیرعادی اقلیم هستیم و در این شرایط گذشته از مدیریت منابع آبی که در اختیار داریم، باید منتظر بمانیم تا اوضاع اقلیم چطور می شود!»

می‌گویند پاییز امسال رکورد زده آن هم رکوردی ۶۷ ساله؛ رکورد کمترین بارندگی ثبت شده است طی ۷ دهه گذشته. بارندگی‌های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۵۶ درصد

حیدری راجع به اوضاع اقلیمی کشورمان هم چنین می گوید: «هزاران سال است که شرق کشورمان به علت وجود کویر و نبود رشته کوه هایی با ارتفاع زیاد علی رغم زاگرس و البرز، بارندگی های مطلوبی ندارد و خشکسالی و استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی بر پرسشها دیگر این منطقه افزوده هست. ولی توصیه ای که عجیب به نظر می رسد، این است که دچار تأخیر عوض کردن فصول هستیم. یعنی فصول متفاوت با تأخیر فرا می رسند. به عنوان مثال، دی ماه در فصل زمستان مناسب ترین وقت بارش برف است ولی ۱۵ روز ابتدایی دی ماه بارش های تأثیرگذاری نداشتیم. در طول چند سال گذشته از جمله سال پیش، بهمن و حتی اسفندماه بارش های خوبی داشتیم و سرمای زمستان حتی تا فروردین ماه هم ادامه داشت. این تغییرات دلواپس کننده اند ولی من به شخصه امیدوارم اوضاع اقلیم کشورمان به گذشته بازگردد. کما اینکه این اتفاقات در دوره های متفاوت تاریخی کشور نیز رخ داده است.»

اگر نگاهی بیندازیم به آخرین نقشه ۷ ساله مرکز ملی خشکسالی کشور، کاملا پیداست که ۷ سال است از اوضاع قرمز گذشته است:

این آمار، تکان‌دهنده است!

حوضه قره قوم دچار ۲۵ درصد خشکسالی بسیار شدید، ۴۰ درصد خشکسالی شدید و ۳۰ درصد خشکسالی میانگین شده است است.

حوضه مرزی شرق کشور ۱۰ درصد خشکسالی بسیار شدید، ۵۰ درصد خشکسالی شدید و ۴۰ درصد خشکسالی متوسط.

حوضه خلیج فارس، ۱۰ درصد خشکسالی بسیار شدید، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و ۶۰ درصد خشکسالی متوسط.

حوضه دریاچه ارومیه، ۱۵ درصد خشکسالی بسیار شدید، ۷۰ درصد خشکسالی متوسط.

حوضه فلات مرکزی، ۱۵ درصد خشکسالی شدید، ۶۵ درصد خشکسالی شدید و ۲۵ درصد خشکسالی متوسط.

حوضه دریای مازندران، ۵ درصد خشکسالی شدید، ۱۵ درصد خشکسالی شدید، ۴۰ درصد خشکسالی متوسط.

با یک حساب سرانگشتی باید گفت ۱۰ درصد از کشورمان دچار خشکسالی بسیار شدید، ۴۰ درصد خشکسالی شدید و ۳۸ درصد خشکسالی میانگین است.

چندی پیش مهندس علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد جریان رودخانه های این استان از مهر تا آخر آذرماه نسبت به دوره شاخص حدود ۸۲ درصد و در سرشاخه ها حدود ۶۸ درصد کم کردن داشته هست. ذخیره آبخوان های کم عمق استان در آذرماه امسال در مقایسه با آذر سال گذشته ۱۲۵ میلیون مترمکعب و در مقایسه با میانگین ۲۵ سال گذشته بیش از ۱۹۳ میلیون مترمکعب کم کردن نشان می دهد.

کاهش بارندگی بالای ۵۰ درصد فصل پاییز ۲۲ استان کشور این هشدار را می دهد که حالا حالاها خشکسالی میهمان عزیز ماست و عرصه را جهت کشاورزان و دامداران و باغداران تنگ و تنگ تر خواهد کرد. بسیاری از روستاهای کشور درگیر تأمین آب شرب هستند و حتی شهرهای شمالی کشور نیز با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.

سیرجانی ها نخستین قربانی خشکسالی طولانی مدت هستند و آنها مجبورند آب تصفیه شده است بخرند، منابع آبی ارزش به آرسینک خورده . مسئله سیرجانی ها و شهرهای دیگری که آب سالم ندارند مسئله همه ماست و دیر یا سریع گریبان همه را خواهد گرفت. حالا دامنه خشکسالی و کم آبی به شمال غرب کشور یعنی پرآب ترین و پربارش ترین منطقه کشور نیز رسیده هست. هم دست به دعا برداریم و هم منابع باقی مانده را هدر ندهیم.

واژه های کلیدی: منابع | پاییز | مقایسه | خشکسالی | بارندگی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه