رئیس گلوله انتقال بهداشت فلسطین نوجوان

رئیس: گلوله انتقال بهداشت فلسطین نوجوان صهیونیست بین الملل فلسطین

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی تغییر آری، استیضاح…؟

چند ماهی است که در راهروهای مجلس زمزمه استیضاح بعضی از وزرای دولت دوم روحانی شنیده می‌شود. نمایندگان از عملکرد تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم راضی نیستند. عده‌ا

تغییر آری، استیضاح...؟

تغییر آری، استیضاح…؟

عبارات مهم : استیضاح

چند ماهی است که در راهروهای مجلس زمزمه استیضاح بعضی از وزرای دولت دوم روحانی شنیده می شود. نمایندگان از عملکرد تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم راضی نیستند. عده ای از تغییرات در تیم اقتصادی دولت سخن می گویند و بعضی ها پرسشها اقتصادی کشور را ناشی از ضعف عملکرد مردان روحانی می دانند.

به گزارش ایسنا، ششم تیر بود که مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه یکسان با امضای غلامرضا تاجگردون مدیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مدیر جمهور خبر داد و خواستار عوض کردن فوری تیم اقتصادی دولت شد. محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: اگر مدیر جمهور به این مسئله توجه نکند مجلس با استفاده از ابراز قانونی خود به این مورد ورود می کند.

وی افزود: از اوضاع اقتصادی این روزهای کشور انتقاد داریم و معتقدیم که دولت با این تیم اقتصادی نمی تواند کار چندانی از پیش ببرد. تیم اقتصادی باید جوان و چابک شود و ما انتظارمان را به دولت مردان جهت عوض کردن تیم اقتصادی دولت اعلام کرده ایم.

تغییر آری، استیضاح…؟

این نماینده مردم کرمان و راور یادآور شد: به همین جهت بنده به عنوان مدیر کمیسیون اقتصادی و آقای تاجگردون به عنوان مدیر کمیسیون برنامه و بودجه نامه ای به مدیر جمهور نوشتیم و تاکید کردیم که ضرورت عوض کردن تیم اقتصادی دولت در شرایط کنونی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که البته مدیر جمهور نیز در صحبت خود بر این عنوان صحه گذاشته هست. به نظر ما عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی طی سال های اخیر موجب بی اعتمادی روزافزون مردم به تصمیمات اجرایی کشور شده است است.

پورابراهیمی همچنین بیان کرد: در این نامه تاکید کردیم ما هم مثل شما از تیم اقتصادی دولت انتقاد داریم و خواستار اصلاح این تیم هستیم و اعلام کردیم انتظار داریم در جهت عوض کردن تیم اقتصادی دولت اقدام شود گرچه مجلس با استفاده از ابزارها و اختیارات خود می تواند نسبت به این مهم اقدام کند، ولی خواهش می کنیم دولت در این امر پیشگام شده است و تغییراتی در تیم اقتصادی خود ایجاد کند.

چند ماهی است که در راهروهای مجلس زمزمه استیضاح بعضی از وزرای دولت دوم روحانی شنیده می‌شود. نمایندگان از عملکرد تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم راضی نیستند. عده‌ا

وی در جایی دیگر اظهار کرد: بعضی از اعضای کابینه دولت با جنگ اقتصادی امروز همخوانی ندارند و آقای واعظی در مصاحبه ای اعلام کرده نظر آقای روحانی بر عوض کردن تیم اقتصادی دولت است که امیدواریم هرچه سریعتر این مهم صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه “مطالبه مجلس شورای اسلامی از دولت ترمیم تیم اقتصادی است”، بیان کرد: ما روی کارآمدی تیم اقتصادی دولت حرف داریم و بازبینی در تیم اقتصادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

پورابراهیمی با بیان اینکه “استیضاح تیم اقتصادی دولت شروع شده”، گفت: استیضاح وزیر رفاه در دستور کار است و استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورده و ایشان جهت پاسخ به سوالات طرح استیضاح به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواهند آمد.

تغییر آری، استیضاح…؟

در همان روز محمدرضا تابش نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی از نامه جمعی از نمایندگان به مدیر جمهور جهت ترمیم تیم اقتصادی کابینه خبر داد و گفت: نمایندگان پیش از این از آقای روحانی جهت حضور در مجلس دعوت کرده بودند تا جلسه ای تعاملی راجع به شرایط کشور داشته باشیم ولی ظاهرا ایشان عازم ماموریت (اروپا) هستند لذا جهت جلوگیری از فوت وقت نامه ای مورد وفاق هر سه فراکسیون تهیه شد.

وی همچنین اظهار کرد در این نامه خطاب به مدیر جمهور دغدغه نمایندگان نسبت به اوضاع مردم و ضرورت ترمیم تیم اقتصادی کابینه مورد توجه قرار گرفته که نمایندگان در حال امضای این نامه هستند.

چند ماهی است که در راهروهای مجلس زمزمه استیضاح بعضی از وزرای دولت دوم روحانی شنیده می‌شود. نمایندگان از عملکرد تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم راضی نیستند. عده‌ا

این بیانات تابش و پورابراهیمی مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس و نامه یکسان او با مدیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و جمعی از نمایندگان به مدیر جمهور نشان می دهد که اقتصادی ها و به طور کلی زیاد نمایندگان مجلس از عملکرد تیم اقتصادی دولت رضایت ندارند. عدم رضایتی که با توجه به اوضاع ارز و سکه و زیاد کردن لحظه ای قیمت ها در جامعه هم می توان به خوبی آن را حس کرد. بسیاری از مردم از وضع اقتصادی و معیشتی فعلی راضی نیستند. این عنوان حتی می تواند به اعتراض هم منجر شود. همان طور که در دی ماه ۹۶ اعتراضاتی را که منجر به اغتشاش شد به وجود آورد.

در همان تاریخ رمضانعلی سبحانی فر نماینده اصلاح طلب مجلس از شروع تغییرات تیم اقتصادی دولت خبر داد و عنوان کرد: پرسشها بانکی، پولی و ارزی کشور ریشه در تصمیمات بانک مرکزی دارد و بر اساس اطلاعات واصله، شروع تغییرات تیم اقتصادی دولت از بانک مرکزی خواهد بود.

تغییر آری، استیضاح…؟

وی همچنین افزود: باید طرح های صریح و فوریت دار در مجلس تصویب شود و دولت نیز باید هرچه سریعتر در تیم اقتصادی خود با نگاه و فکری نو، انعطاف پذیر و ریسک پذیر عوض کردن به وجود آورد و بنده مطمئن هستم این مهم در دستور کار مدیر جمهور و دولت محترم هم واقع شده است است و به زودی این تغییرات را اعمال خواهد کرد.

در چند ماه اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و سیاسیون از لزوم عوض کردن در کابینه به خاص ترمیم تیم اقتصادی دولت دوازدهم سخن گفته اند و می گویند. نمونه هایی از این بیانات را می توان در گفت وگوهایی که با ایسنا داشته اند، دید.

در این زمینه دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به اینکه ایجاد عوض کردن و ترمیم در بخش اقتصادی دولت در اولویت قرار دارد، گفت: بااهمیت ترین مسئله جامعه ما پرسشها معیشتی و اقتصادی است که می طلبد دولت کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهد و صورت منطقی اش همین است که عملکردها ارزیابی شده است و کابینه در برابر فعالیت هایش پاسخگو باشد.

احمد حکیمی پور همچنین تاکید کرد: سه سال جهت دولت وقت کمی نیست بلکه وقت مفیدی هست، بعد دولت وارد عمل شود و تعارف هم نکند آیا که دولت امانت مردم است و قرار نیست فردی هر لحظه در کابینه باشد یا اینکه بگوییم این فرد، سهم فلان جریان هست. ضمن اینکه فکر نمی کنم آقای روحانی هم به این حرف ها اعتقادی داشته باشد.

محسن رهامی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها هم با اشاره به اینکه جامعه نسبت به بخش اقتصادی دولت به علت پرسشها به وجود آمده اخیر در حوزه ارز انتقاد دارد، بیان کرد: اگر دولت می خواهد به مطالبات مردم پاسخ دهد باید در حوزه های مربوط به صنایع، تجارت، بازرگانی خارجی، اقتصاد و بانک مرکزی تغییراتی ایجاد کند.

در پارلمان محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر ضرورت عوض کردن سیاست های اقتصادی اظهار کرد: جامعه علاوه بر عوض کردن سیاست ها و رویه ها انتظار عوض کردن صورت در بخش مدیران اقتصادی نیز دارد. به نظر من دولت هم از نظر روانی و هم از نظر کارکردی نیاز به ترمیم خصوصا در بخش اقتصادی دارد و باید خودش در این زمینه پیش قدم شود. آیا که مجلس ولو جهت پاسخ به افکار عمومی هم شده است این کار را خواهد کرد و بهتر است این تغییرات با هزینه کمتری اتفاق بیفتد و دولت خودش جهت ترمیم بخش اقتصادی کابینه پیش قدم شود.

در همین رابطه پروانه سلحشوری نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد: مدت هاست که ما بر لزوم ترمیم کابینه تاکید کردیم آن هم در وضعیتی که خود مدیر جمهور اعلام می کند بعضی از وزرایش انگیزه و توانمندی مورد نیاز را ندارند این پرسش پیش می آید که مگر غیر از مدیر جمهور کسی است که بتواند کابینه را ترمیم کند؟ چه چیزی مانع می شود که او این کار را انجام ندهد؟ اصلا چه مشغله ای مهم تر از عوض کردن وزرایی است که عملکرد موفقی نداشته اند؟ قطعا مدیر جمهور مسئول است و باید ورود پیدا کند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید افزود: متاسفانه شاهد تعلل در ترمیم کابینه هستیم. آقای روحانی یادش نرود که مردم در سال ۹۶ با امید به او رای دادند. نباید روزنه های امید را بست آن هم در وضعیتی که نابسامانی ها جدی شده است و تا حدی کنترل امور سخت شده است هست. اکنون نیاز به وارد کردن یک شوک در کابینه هستیم به خصوص راجع به وزرایی که نشان دادند کارآمدی مورد نیاز را ندارند و نمی توانند در شرایط بحرانی عملکرد موفقی داشته باشند.

وی با اشاره به نامه ۲۰۰ نماینده به مدیر جمهور جهت عوض کردن تیم اقتصادی دولت گفت: ما قبل از بروز بحران خواستار ترمیم تیم اقتصادی بودیم. مجلس تنها می تواند وزرا را استیضاح کند. بعضی دیگر باید مستقیما از سوی مدیر جمهور برکنار شوند. دست دولت باز هست. باید به افکار عمومی و صحبت های کارشناسان احترام گذاشته و در عین حال از تصمیمات آنی، راهکارهای عجولانی و بدون کار کارشناسی پرهیز کنیم.

حشمت الله فلاحت پیشه مدیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه “دولتی ها به اختلاف بین کابینه اذعان دارند” تاکید کرد: در شرایط فعلی ترمیم کابینه امر محتومی هست. دولتی ها منکر اختلاف بین خودشان نمی شوند، این عنوان را می توان به عینه دید به طوری که هیات دولت موضعی را اعلام می کند ولی یک وزیر تصویر آن را عمل می نماید.

وی ادامه داد: با وجودی که مجلس هم در جلسه غیرعلنی بر همدلی بین دو قوه تاکید کرد و حتی از دولت خواست که در صورت نیاز لوایحی را به مجلس اعلام کند ولی باز هم دولت به وجود تیم اقتصادی متشکل و منسجم نیاز دارد که چنین چیزی در حال حاضر دیده نمی شود.

فلاحت پیشه افزود: کسانی که نزدیک دولت هستند، می پذیرند که همراهی بین کابینه دولت وجود ندارد، اینها همه نشان از ترمیم کابینه دارد به همین علت فکر می کنم ترمیم کابینه امر محتومی هست. حوزه های ضعف دولت مشخص هست، باید دولت حوزه هایی که نیازمند پوشاندن ضعفش است را شناسایی کرده، حوزه هایی که در دو بخش نظارتی و معاونتی مشهود است و باید ترمیم شود.

همچنین ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به ضرورت ترمیم کابینه در شرایط فعلی، بیان کرد: خداوند به هر کسی به یک میزان توانایی داده و هر کسی را بهر کاری ساخته هست. میدان رزم نیز مرد خود را می طلبد. واقعیت این است که بعضی اعضای کابینه موجود و حتی معاونین مدیر جمهور با وجود اینکه انسان های خوبی هستند این عزم و این توان را در خیلی از موارد ندارد لذا حتما باید آقای مدیر جمهور از توان تمامی افراد با نگاه های متفاوت سیاسی استفاده کند و کابینه موجود را ترمیم سازد.

عبدالرضا هاشم زایی عضو دیگر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس راجع به این عنوان عنوان کرد: دولت باید در وزرای اقتصادی و بقیه بخش ها نظیر بانک مرکزی تغییراتی را ایجاد کند. ترمیم کابینه آرامش را به افکار عمومی مردم باز می گرداند و به نوعی احترام به مردم هست. درست است که شاید ما در این مدت به حدی مدیریت ها را تضعیف کردیم که شاید ترمیم کابینه در حل پرسشها چندان موثر نباشد ولی همین که به افکار عمومی مردم و نمایندگان احترام گذاشته شود اقدام مثبتی است و با توجه به بحران هایی که وجود دارد این اقدام مورد نیاز است.

این نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بخش اقتصادی بیش از هر بخشی نیاز به ترمیم دارد، امروز مسئله ما ناشی از اقتصاد هست. ممکن است که پرسشها اقتصادی بعضا به پرسشها اجتماعی و سیاسی نیز تبدیل شود ولی امروز بحرانی که وجود دارد بحث معیشت، کار، بیکاری و رانت هست. ممکن است که شعارهایی نیز به پرسشها سیاست داخلی و سیاست خارجی برگردد که بر روی توسعه اقتصادی کشور اثر بگذارد ولی نهایتا در راس بحران ها اقتصاد واقع شده است است و در بخش اقتصادی، دولت باید کابینه خود را ترمیم کند.

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس هم با بیان اینکه “تغییرات در کابینه می تواند به حفظ اعتماد جامعه نسبت به مدیر جمهور یاری کند و مدیر جمهور باید با نگاه کارآمد کردن دولت تغییراتی در دولت ایجاد کند”، تصریح کرد: انتظارات زیادی جهت ترمیم کابینه و ایجاد تغییرات در آن وجود دارد. این تغییرات می تواند به حفظ اعتماد جامعه نسبت به مدیر جمهور یاری کند ولی باید به گونه ای عمل شود که این نشانه محقق شود.

این نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: مدیر جمهور نباید به گونه ای عمل کند که حمایت حامیان خود را نیز از دست بدهد. امروز انتظار عمومی جامعه عوض کردن کابینه اقتصادی هست. در شرکت مدیریت و بعضی از وزارت منزل ها که به نوعی با معیشت و زندگی روزانه مردم سرکار دارند باید تغییراتی ایجاد شود.

نماینده دیگر، ابوالفضل سروش عضو شورای مرکزی فراکسیون امید بود که عملکرد تیم اقتصادی دولت را ضعیف ارزیابی و بر لزوم عوض کردن تیم اقتصادی تاکید کرد و گفت: زمزمه هایی به گوش می رسد که دولت می خواهد تیم اقتصادی اش را عوض کند که اگر این اتفاق نیفتد مجلس ورود پیدا کرده و وزرای صنعت و اقتصاد را استیضاح می کند.

وی عوض کردن تیم اقتصادی کابینه را مهم خواند و اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و توقع و انتظار افکار عمومی و بخصوص عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت مورد نیاز است که وزرای صنعت، اقتصاد، مدیر کل بانک مرکزی و مدیر شرکت برنامه و بودجه عوض کردن پیدا کنند. ما به دولت نامه نوشتیم که تیم اقتصادی اش را عوض کردن دهد، قول داده، زمزمه هایی هم شنیده شده است که قصد این کار را دارد که اگر این اتفاق نیفتد مجلس در مورد دو وزیر صنعت و اقتصاد استیضاح ها را امضاء کرده و قطعا آنها را تا یک ماه آینده با استیضاح عزل می کند. این کار ربطی به فراکسیون خاصی ندارد و سیاسی نیست بلکه مطالبه افکار عمومی محسوب می شود.

همچنین علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید با بیان اینکه “رئیس جمهور جهت تغییرات احتمالی در کابینه منتظر تعیین وظیفه لوایح تفکیک وزارتخانه هاست” گفت: مجلس از ترمیم کابینه استقبال می کند چون هر تغییری باعث بهتر شدن اوضاع می شود. مدیریت کابینه به عهده مدیر جمهور هست. مدیر جمهور گلایه هایی از وزرا داشته و وزرا نیز گلایه هایی از مدیر جمهور دارند که به مصلحت ندیدند آن را در افکار عمومی مطرح کنند، لذا به نظر می رسد که حرکت کلی کابینه به سمتی رود که وظایف و تکالیف سنگین برعهده آنها به عالی ترین شکل انجام شود.

این نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه تاکید کرد: اگر واقعا مدیر جمهور احساس می کند که وزیری با او همراهی ندارد به لحاظ اجرایی، مدیریتی و قانونی حق جابجایی وزرا و ترمیم کابینه را دارد البته این نباید منجر به اختلال در امور جاری کشور شود. مدیر جمهور در جلسه غیرعلنی که با نمایندگان داشتند، اعلام کرد که جهت ترمیم کابینه و جابجایی ها منتظر تعیین وظیفه لوایح تفکیک وزارتخانه ها است و به نوعی انتظار خود از مجلس را مطرح کرد تا در تصویب این لوایح سرعت بیشتری داشته باشند لذا اگر قرار به ترمیمی در کابینه باشد مدیر جمهور منتظر تعیین وظیفه این لوایح است تا نسبت به جابجایی وزرا تصمیم گیری کند.

با نگاه به این بیانات و بسیاری دیگر از اظهار نظرها می توان گفت که ترمیم کابینه یک ضرورت اجتناب ناپذیر هست. ولی توصیه ای که می توان به آن اشاره کرده ضرورت عوض کردن در کابینه آن هم بدون هزینه هست. ترمیم کابینه می تواند به دو صورت انجام شود. یا مجلس با استیضاح وزرا، آن ها را از سمت خود برکنار کند تا وزیر قدرتمندتری بر پست وزارت تکیه زند یا خود مدیر جمهور دست به کار شود و با برکناری کسانی که نسبت به عملکرد آن ها انتقادات فراوانی وجود دارد وزرای کارآمدتری را به دولتش اضافه کند. هر دو راه قانونی است ولی از هر نظرکه نگاه کنیم راه دوم هزینه کمتری دارد. طرح استیضاح و رفت وآمد وزرا و نمایندگانشان به مجلس، لابی هایی که صورت می گیرد، ایجاد تنش بین دولت و مجلس و زمانی که از دولت و مجلس در این میان گرفته می شود می تواند به عنوان هزینه های استیضاح مطرح شود.

از طرفی مجلس تنها می تواند وزرا را استیضاح و برکنار کند در حالی که علاوه بر چند وزیر، چند نفر از معاونان مدیر جمهور و روسای شرکت های اقتصادی هستند که عملکرد ضعیف آن ها موجب انتقادات فراوانی شده است و تنها مدیر جمهور می تواند آنها را برکنار کند.

به نظر می رسد بهتر است روحانی همان طور که بسیاری از نمایندگان و کارشناسان گفتند هر چه سریعتر نسبت به ترمیم کم هزینه کابینه خود اقدام کند آیا که در صورتی که این اقدام انجام نشود، مجلس به این مساله ورود پیدا خواهد کرد بعد چه بهتر که هم وقت کمتری از قوا گرفته شده است و هم تغییراتی اساسی در وزارت منزل ها و شرکت هایی که وزرا و روسای آن ها عملکرد ضعیفی داشته اند صورت گیرد تا شاید قطار اقتصادی کشور که حرکتش کند و در جاهایی دچار اختلال شده، از مسیر مهم و درست خود خارج نشود و در شرایط فشار همه جانبه آمریکا، مردم کشور عزیزمان ایران امید خود را به دولت از دست ندهند آیا که ناامیدی مردم آن هم زمانی که همراه با نارضایتی باشد می تواند عواقب وخیمی جهت کشور به همراه داشته باشد.

واژه های کلیدی: استیضاح | اقتصادی | کمیسیون | رئیس جمهور | رئیس جمهور | اعضای کابینه | نمایندگان مجلس | کمیسیون امنیت ملی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه